Onderzoek
Onderzoek: wanneer?
Onderzoek kan nuttig zijn wanneer u één of meer van de volgende vragen heeft:
- Is mijn kind normaal intelligent of zou er ook sprake van (hoog)begaafdheid kunnen zijn?
- Is mijn kind dyslectisch?
- Mijn kind ondervindt steeds meer tegenslag op school, waar kan dat aan liggen?
- Welke talenten heeft mijn kind?
- Mijn kind moet steviger in zijn/haar schoenen staan?
- Is de basisschool waar mijn kind op zit wel de juiste?
- Welk vervolg onderwijs is het meest geschikt voor mijn kind?
- Klopt het advies dat school heeft gegeven wel?
- Waarom reageert mijn kind soms zo anders dan andere kinderen?
- Eisen we teveel van ons kind?
- Waarom kan ons kind sommige dingen heel goed terwijl het op andere aspecten minder goed scoort?
Onderzoek: waar bestaat het uit?
Samengevat bestaat het orthopedagogisch onderzoek uit de volgende delen:
- Intake: Het voorgesprek waarin de hulpvraag wordt geïnventariseerd.
- Strategie: Het bepalen van de aanpak/koers.
- Het onderzoek-/testgedeelte: Gesprekken, observaties, vragenlijsten en testen zijn belangrijke instrumenten om inzicht te krijgen in het probleem. Om een kind/jongere verder te helpen is het soms nodig om aanvullend onderzoek te doen. Hiermee is te bepalen welke gespecificeerde hulp nodig is.
- De indicatie en het adviesgesprek: Waarin onderzoeksresultaten worden toegelicht, wenselijkheid en haalbaarheid van verandering wordt besproken en advies over het vervolgtraject wordt gegeven(advisering en/of begeleiding van ouders/leerling/leerkrachten, behandeling of doorverwijzing naar andere professionals).
- Evaluatie: Waarna mogelijk aanpassing van begeleiding/behandeling of hulpvraag.
In onderling overleg wordt bekeken welke onderzoeken nodig zijn om een goed beeld te krijgen van de problematiek van uw kind.
Maak jouw eigen website met JouwWeb